SINOPSIS
Movie Short Review
English review
“Spider-Man: Across the Spider-Verse”, the sequel to 2018’s “Spider-Man: Into the Spider-Verse”, surpasses its predecessor in every aspect: from aesthetics and emotions to thematic depth. This film takes the concepts of the first and expands upon them, proving to be exciting rather than tedious. The movie revolves around the 15-year-old protagonist, Miles Morales, once again voiced by Shameik Moore. Morales is confronting the typical challenges of adolescence while balancing his roles as a son, student, friend, and of course, the local Spider-Man of Earth-1610. The plot thickens when Gwen Stacey, voiced by Hailee Steinfeld, visits him and reveals the existence of a secret society of spider-heroes trying to keep the multiverse intact. More disturbingly, she suggests that Morales might be the cause of its possible collapse.
Despite its resemblance to Phase Four of the Marvel Cinematic Universe, this film stands out thanks to the writing by Phil Lord, Christopher Miller, and Dave Callaham. They have utilized the multitude of spider-heroes not just for fan service, but also to establish a shared narrative of personal loss resulting from their heroism. This shared experience of trauma, or “canonical event” as it’s referred to in the film, has a profound emotional and thematic impact. It not only strains the individual psyches of these characters, but also binds them together, as exemplified by Gwen’s statement about Miles: “He’s not the only one.” The film showcases the creativity of its directors – Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, and Justin K. Thompson – with its exceptional animation that brings the characters to life and presents a unique visual experience for each of the worlds we visit.
The visual brilliance of “Across the Spider-Verse” is best exemplified in a mini-film dedicated to Spider-Gwen and in a charming scene where Miles and Gwen share a moment of reflection atop a skyscraper in Brooklyn. The scene elegantly captures the upside-down worlds of these teenage superheroes, as their gravity-defying seated position creates an image of an inverted city skyline. The film leaves the audience craving more. Despite being surprised by the unexpected ending and the promise of a sequel “Spider-Man: Beyond the Spider-Verse”, set to release in March 2024, viewers will likely leave the theater filled with anticipation rather than feeling cheated. Personally, I can’t wait to write “Spider” again.
Spanish review
“Spider-Man: Cruzando el Multiverso”, la secuela de “Spider-Man: Un Nuevo Universo” de 2018, supera a su predecesora en todos los aspectos: desde la estética y las emociones hasta la profundidad temática. Esta película toma los conceptos de la primera y los expande, resultando emocionante y no tediosa. El film gira en torno al protagonista de 15 años, Miles Morales, una vez más con la voz de Shameik Moore. Morales se enfrenta a los típicos desafíos de la adolescencia mientras equilibra sus roles como hijo, estudiante, amigo y, por supuesto, el Spider-Man local de la Tierra-1610. La trama se intensifica cuando Gwen Stacey, con la voz de Hailee Steinfeld, le visita y revela la existencia de una sociedad secreta de héroes arácnidos que intenta mantener intacto el multiverso. De manera aún más inquietante, sugiere que Morales podría ser la razón de su posible colapso.
A pesar de su semejanza con la Fase Cuatro del Universo Cinematográfico de Marvel, esta película se destaca gracias a la escritura de Phil Lord, Christopher Miller y Dave Callaham. Han utilizado la multitud de héroes arácnidos no solo para el servicio a los fans, sino también para establecer una narrativa compartida de pérdida personal resultante de su heroísmo. Esta experiencia compartida de trauma, o “evento canónico” como se le llama en la película, tiene un profundo impacto emocional y temático. No solo tensa las psiques individuales de estos personajes, sino que también los une, tal como ejemplifica la declaración de Gwen sobre Miles: “No es el único”. La película muestra la creatividad de sus directores – Joaquim Dos Santos, Kemp Powers y Justin K. Thompson – con su excepcional animación que da vida a los personajes y presenta una experiencia visual única para cada uno de los mundos que visitamos.
La brillantez visual de “Spider-Man: Cruzando el Multiverso” se ejemplifica mejor en un mini-film dedicado a Spider-Gwen y en una escena encantadora en la que Miles y Gwen comparten un momento de reflexión en la cima de un rascacielos en Brooklyn. La escena capta de manera elegante los mundos al revés de estos superhéroes adolescentes, ya que su posición sentada desafiando la gravedad crea una imagen de un horizonte de la ciudad invertido. La película deja al público ansiando más. A pesar de verse sorprendidos por el final inesperado y la promesa de una secuela “Spider-Man: Más Allá del Spider-Verso”, programada para lanzarse en marzo de 2024, los espectadores probablemente abandonarán el cine llenos de anticipación en lugar de sentirse engañados. Personalmente, estoy deseando volver a escribir “Spider”.
Movie information
// Sony Pictures Animation, Marvel Entertainment, Lord Miller, Pascal Pictures, Arad Productions // Director: Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, Justin Thompson