SINOPSIS
Movie Short Review
English review
As the superhero genre begins to decline, a significant shift is observed, reminiscent of the early 2000s era characterized by its flamboyant and easily recognizable style. This was a period that comic book fans enthusiastically left behind, preferring the polished, expensive, and intricately connected cinematic universe that Marvel initiated in 2008. However, as these cinematic universes gradually lose the audience’s interest, there’s a return to less expensive productions. The industry seems to have exhausted its repertoire of A-list characters, forcing filmmakers to explore lesser-known and almost forgotten characters. This has led to films like S.J. Clarkson’s “Madame Web,” which, despite its peculiarities, offers a unique charm with its sincere and awkward narrative, representing a departure from the traditional superhero movie formula.
“Madame Web” stands out as an unconventional film within the superhero genre, focusing on a relatively obscure character from the Spider-Man universe and highlighting the journey of three Spider-Women before they acquire their powers. Instead of the usual action-packed sequences, the film spends more time exploring the panic and confusion of its main characters as they navigate their circumstances. This approach, along with its emphasis on the dynamics of young women forming bonds of friendship and solidarity, marks a significant contrast to the genre’s standard repertoire. The film’s narrative complexity, characterized by its mix of action, mystery, and moments of genuine connection, presents a fresh perspective in superhero storytelling, prioritizing character development over spectacle.
The portrayal of Cassandra Webb’s story, along with the whimsical kidnapping and bonding experiences of the main characters, underscores a narrative focused on kinship and overcoming adversity. “Madame Web” diverges from conventional superhero tropes, offering a pre-origin story that hints at the future heroic feats of its characters without delving into their power acquisition or battles. This narrative choice, along with its critique of masculinity within the superhero fandom, positions the film as a nuanced, if not entirely conventional, superhero narrative. Despite its potential disappointment to traditional superhero fans, “Madame Web” represents a significant, albeit subtle, evolution within the genre, suggesting a broader acceptance of diverse stories and characters in what could be considered the twilight of the superhero renaissance.
Spanish review
A medida que el género de superhéroes comienza a declinar, se observa un cambio notable que nos recuerda a la era de los primeros años 2000, caracterizada por su estilo extravagante y fácilmente reconocible. Esta fue una época que los aficionados a los cómics dejaron atrás con entusiasmo, prefiriendo el universo cinematográfico pulido, costoso e intrincadamente conectado que Marvel inició en 2008. Sin embargo, a medida que estos universos cinematográficos pierden progresivamente el interés del público, se observa un retorno a producciones menos costosas. La industria parece haber agotado su repertorio de personajes de primera línea, obligando a los cineastas a explorar personajes menos conocidos y casi olvidados. Esto ha dado lugar a películas como “Madame Web” de S.J. Clarkson, que, a pesar de sus peculiaridades, ofrece un encanto único con su narrativa sincera y torpe, representando una desviación de la fórmula tradicional de las películas de superhéroes.
“Madame Web” se destaca como una película poco convencional dentro del género de superhéroes, centrándose en un personaje relativamente oscuro del universo de Spider-Man y resaltando el viaje de tres Spider-Women antes de adquirir sus poderes. En lugar de las secuencias llenas de acción habituales, la película dedica más tiempo a explorar el pánico y la confusión de sus personajes principales mientras navegan por sus circunstancias. Este enfoque, junto con su énfasis en la dinámica de jóvenes mujeres formando lazos de amistad y solidaridad, marca un contraste significativo con el repertorio estándar del género. La complejidad narrativa de la película, caracterizada por su mezcla de acción, misterio y momentos de conexión genuina, presenta una nueva perspectiva en la narrativa de superhéroes, priorizando el desarrollo de los personajes sobre el espectáculo.
La representación de la historia de Cassandra Webb, junto con las experiencias de secuestro caprichoso y vínculo entre los personajes principales, subraya una narrativa centrada en la parentela y la superación de adversidades. “Madame Web” se aparta de los tropos convencionales de superhéroes, ofreciendo una historia de pre-origen que insinúa las futuras hazañas heroicas de sus personajes sin profundizar en la adquisición de sus poderes o batallas. Esta elección narrativa, junto con su crítica a la masculinidad dentro del fandom de superhéroes, posiciona a la película como una narrativa de superhéroes matizada, si no totalmente convencional. A pesar de su posible decepción para los fans tradicionales de superhéroes, “Madame Web” representa una evolución significativa, aunque sutil, dentro del género, sugiriendo una aceptación más amplia de historias y personajes diversos en lo que podría considerarse el crepúsculo del renacimiento de los superhéroes.
Movie information
// Sony Pictures // Director: S.J. Clarkson // Cast: Dakota Johnson, Sydney Sweeney, Celeste O'Connor, Isabela Merced, Tahar Rahim, Mike Epps, Emma Roberts Adam Scott
SOBRE EL DIRECTOR
S. J. Clarkson es una directora de televisión británica, conocida por dirigir series como Doctors, Casualty, EastEnders, Footballers’ Wives, Life on Mars y Anatomía de un escándalo.