SINOPSIS
Movie Short Review
English review
In Todd Haynes’ “May December,” Natalie Portman delivers a multifaceted performance as Elizabeth Berry, an actress portraying Gracie Atherton-Yoo, a character played by Julianne Moore who is enshrouded in a scandalous past. This psychodrama, filled with shifting identities and performative complexities, unfolds like a Russian doll, revealing its layers through clever and playful storytelling. The plot centers on Gracie’s controversial affair in the ’90s with a then 13-year-old, leading to her arrest and a life forever changed by public scrutiny and legal consequences. Years later, as Portman’s character immerses herself in Gracie’s world to prepare for a film role, the line between actress and subject blurs, setting the stage for a story of deep introspection and unexpected connections.
As Elizabeth Berry delves into Gracie’s life for her upcoming role in an indie film, the dynamics between her and Moore’s character evolve from tentative beginnings to a complex intertwining of lives. Their relationship, sparked by an unconventional first meeting involving an unpleasant package, grows as Elizabeth integrates into the family’s routine, seeking to understand Gracie beyond the scandal. This exploration of identity and transformation draws parallels to iconic films like Hitchcock’s thrillers and Bergman’s “Persona,” using a mix of suspenseful music and visual cues to blur the boundaries between the two women. The film’s direction and cinematography ingeniously play with these themes, suggesting a merging of selves that challenges the audience’s perception.
Haynes, along with writer Samy Burch, navigates the murky waters of identity dissolution, nodding to cinematic giants like “Citizen Kane” and “Sunset Boulevard,” while also resonating with the thematic essence of “Kate Plays Christine,” a film about an actress losing her sense of reality as she attempts to transform into Christine Chubbuck, a real-life news anchor who committed suicide on TV in the 1970s. Portman’s portrayal of Elizabeth, who becomes increasingly absorbed in Gracie’s persona to the point of adopting her mannerisms and even her past, showcases an impressive range that speaks to the core of what it means to act. Meanwhile, Moore’s portrayal of a woman caught between delusion and innocence, and Charles Melton’s performance as a man living in the shadow of his past, enrich the film’s exploration of truth, performance, and the often indistinguishable line between them. “May December” emerges as a richly layered narrative, inviting viewers to ponder the complexities of identity, memory, and the art of storytelling in cinema.
Spanish review
En “May December” de Todd Haynes, Natalie Portman brinda una actuación polifacética interpretando a Elizabeth Berry, una actriz que asume el papel de Gracie Atherton-Yoo, personaje interpretado por Julianne Moore y envuelto en un pasado escandaloso. Este psicodrama, repleto de identidades cambiantes y complejidades performáticas, se despliega como una muñeca rusa, revelando sus capas a través de una narrativa astuta y juguetona. La trama gira en torno al polémico affaire de Gracie en los 90 con un menor de entonces 13 años, lo que condujo a su arresto y a una vida permanentemente alterada por el escrutinio público y las consecuencias legales. Años después, a medida que el personaje de Portman se sumerge en el mundo de Gracie para prepararse para un rol cinematográfico, la línea entre la actriz y su sujeto se difumina, preparando el escenario para una historia de profunda introspección y conexiones inesperadas.
A medida que Elizabeth Berry se inmiscuye en la vida de Gracie para su próximo papel en una película independiente, la dinámica entre ella y el personaje de Moore evoluciona desde comienzos tentativos hasta un entrelazado complejo de vidas. Su relación, iniciada por un primer encuentro poco convencional que involucra un paquete desagradable, crece a medida que Elizabeth se integra en la rutina familiar, buscando comprender a Gracie más allá del escándalo. Esta exploración de la identidad y la transformación traza paralelos con películas icónicas como los thrillers de Hitchcock y “Persona” de Bergman, utilizando una combinación de música suspensiva y señales visuales para difuminar los límites entre las dos mujeres. La dirección y cinematografía de la película juegan ingeniosamente con estos temas, sugiriendo una fusión de identidades que desafía la percepción del espectador.
Haynes, junto al guionista Samy Burch, navega por las aguas turbias de la disolución de la identidad, haciendo guiños a gigantes cinematográficos como “Citizen Kane” y “Sunset Boulevard”, y al mismo tiempo resonando con la esencia temática de “Kate Plays Christine”, una película sobre una actriz que pierde su sentido de la realidad al intentar transformarse en Christine Chubbuck, una presentadora de noticias real que se suicidó en televisión en los años 70. La interpretación de Portman, quien se sumerge cada vez más en la persona de Gracie hasta adoptar sus modismos e incluso su pasado, demuestra un rango impresionante que habla del núcleo de lo que significa actuar. Mientras tanto, la interpretación de Moore como una mujer atrapada entre la ilusión y la inocencia, y la actuación de Charles Melton como un hombre viviendo a la sombra de su pasado, enriquecen la exploración de la película sobre la verdad, la actuación y la línea a menudo indistinguible entre ellas. “May December” emerge como una narrativa rica en capas, invitando a los espectadores a reflexionar sobre las complejidades de la identidad, la memoria y el arte de contar historias en el cine.
Movie information
// Netflix // Director: Todd Haynes // Cast: Natalie Portman, Julianne Moore