Mafia Mamma

SINOPSIS

Una mujer estadounidense de los suburbios que hereda el imperio mafioso de su abuelo, y guiada por el consigliere de confianza de la Firma, desafía las expectativas de todos, incluida la suya propia, como la nueva jefa del negocio familiar.

Movie Short Review

English review

Gangster films and comedy have a long-standing tradition of successful collaboration, and Mafia Mamma harks back to the early 21st century when Warner Bros. delved into the amusing interactions between mafia and non-mafia individuals. The film follows the story of Kristin (Toni Collette), a non-gangster woman who learns she is the heir to a formidable Italian mafia family. Despite attempting to tackle gender inequity through satire, the movie ultimately fails to achieve its intended goal.

Kristin’s life is fraught with challenges, from her son departing for college to her unfaithful husband. Her best friend, Jenny, a spirited minority character, encourages Kristin to delve into her Italian roots upon discovering her late grandfather’s history. Kristin agrees to attend the funeral in Italy and embarks on a journey of self-discovery, reminiscent of Eat, Pray, Love. Upon her arrival, she becomes enamored with Lorenzo (Giulio Corso), a charming pasta-maker, and soon uncovers her newfound responsibility to manage the family business.

Assuming her role within the mafia, Kristin finds support from family consigliere Bianca (Monica Bellucci) and rival Fabrizio (Eduardo Scarpetta). While the film attempts to parody the white-lady empowerment fantasies found in movies like Eat, Pray, Love and Under the Tuscan Sun, it falls short in drawing parallels with iconic gangster films like The Godfather. Instead, Mafia Mamma imitates and oversimplifies the empowerment narrative, concentrating on Kristin’s path to self-discovery.

Mafia Mamma’s screenwriters, J. Michael Feldman and Debbie Jhoon, possess sitcom experience, but their comedic contrivances lack a distinct, engaging language. Director Catherine Hardwicke, known for her edgier work, might empathize with Kristin’s experiences of sexism, but the film’s attempt to convey middle-aged feminist indignation misses the mark. Plagued by underdeveloped characters and poor comic logic, Mafia Mamma offers only a single compelling joke and a handful of visual gags to maintain audience interest.

Spanish review

Las películas de gánsteres y comedias tienen una larga tradición de colaboración exitosa, y Mafia Mamma nos remonta a principios del siglo XXI cuando Warner Bros. se adentró en las divertidas interacciones entre individuos mafiosos y no mafiosos. La película sigue la historia de Kristin (Toni Collette), una mujer que no pertenece al mundo del crimen organizado y descubre que es heredera de una poderosa familia mafiosa italiana. A pesar de intentar abordar la desigualdad de género a través de la sátira, la película no logra alcanzar su objetivo.

La vida de Kristin está llena de desafíos, desde la partida de su hijo a la universidad hasta su esposo infiel. Su mejor amiga, Jenny, un personaje enérgico de una minoría, anima a Kristin a explorar sus raíces italianas al descubrir la historia de su difunto abuelo. Kristin acepta asistir al funeral en Italia y se embarca en un viaje de autodescubrimiento, evocando a Come, Reza, Ama. Al llegar, se enamora de Lorenzo (Giulio Corso), un encantador fabricante de pasta, y pronto descubre su nueva responsabilidad de dirigir el negocio familiar.

Al asumir su papel dentro de la mafia, Kristin encuentra apoyo en la consejera de la familia, Bianca (Monica Bellucci), y en el rival Fabrizio (Eduardo Scarpetta). Aunque la película intenta parodiar las fantasías de empoderamiento de mujeres blancas en películas como Come, Reza, Ama y Bajo el sol de la Toscana, no logra establecer paralelismos con icónicas películas de gánsteres como El Padrino. En cambio, Mafia Mamma imita y simplifica la narrativa de empoderamiento, centrándose en el camino de autodescubrimiento de Kristin.

Los guionistas de Mafia Mamma, J. Michael Feldman y Debbie Jhoon, tienen experiencia en sitcoms, pero sus artificios cómicos carecen de un lenguaje distintivo y atractivo. La directora Catherine Hardwicke, conocida por su trabajo más audaz, podría empatizar con las experiencias de sexismo de Kristin, pero el intento de la película de transmitir indignación feminista de mediana edad no acierta en el blanco. Afectada por personajes poco desarrollados y una lógica cómica deficiente, Mafia Mamma ofrece solo una broma convincente y un puñado de gags visuales para mantener el interés del público.

Mafia Mamma – Trailer oficial

Movie information

// Bleecker Street
// Director: Catherine Hardwicke
// Cast:  Toni Collette, Monica Bellucci, Eduardo Scarpetta, Giulio Corso, Alfonso Perugini, Rob Huebel, Yonv Joseph

SOBRE EL DIRECTOR

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Score

6

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