SINOPSIS
Movie Short Review
English review
This year, French cinema has taken a bold leap forward with two experimental adaptations of Henry James’s 1903 novella, “The Beast in the Jungle.” The first adaptation, by Patric Chiha, reimagines the story within the context of late 20th-century Parisian nightlife, while Bertrand Bonello’s “The Beast” presents a daring mix of genres, combining elements of thriller, dystopian futurism, and heritage cinema into a retro-futuristic hybrid. Bonello’s film, in particular, explores contemporary themes such as artificial intelligence, incel culture, and the impact of the digital era on the human soul, all while maintaining a refined psychological depth reminiscent of James’s original work. The involvement of Léa Seydoux and George MacKay adds allure to the film’s uncompromising exploration of these themes, promising to captivate audiences open to intellectual challenges.
Bonello’s adaptation introduces a gender reversal to James’s tale of a doomed relationship and an elusive epiphany, casting Seydoux as the protagonist awaiting a fateful destiny. The narrative spans different eras, from an early 20th-century Paris soirée to a dystopian future where AI has seemingly perfected society, yet human emotions are considered flaws. Seydoux’s character, Gabrielle, navigates through her past lives, including a stint in 2014 Los Angeles as a struggling French actress, highlighting the isolating and often superficial nature of Hollywood. This storyline is punctuated with moments of dark humor and critique of incel culture, as Seydoux’s encounters in L.A. reflect her experiences in a future society that both echoes and contrasts with her past.
“The Beast” intricately weaves its narrative threads, creating a rich tapestry of interconnected stories that span different times and places. The film’s visual narrative, complemented by Josée Deshaies’s elegant cinematography and Katia Wyszkop’s design, showcases the versatility of the lead actors as they embody the various incarnations of their characters. The film not only addresses pressing contemporary issues but also reflects Bonello’s ongoing engagement with the complexities of modern life and identity. Through its blend of historical depth, speculative fiction, and cultural commentary, “The Beast” stands as a testament to the enduring power and adaptability of French cinema, challenging audiences to engage with its profound and provocative themes.
Spanish review
Este año, el cine francés ha dado un audaz salto adelante con dos adaptaciones experimentales de la novela corta de Henry James de 1903, “La Bestia en la Jungla”. La primera adaptación, realizada por Patric Chiha, reimagina la historia en el contexto de la vida nocturna parisina de finales del siglo XX, mientras que “La Bestia” de Bertrand Bonello presenta una audaz mezcla de géneros, combinando elementos de thriller, futurismo distópico y cine patrimonial en un híbrido retro-futurista. En particular, la película de Bonello explora temas contemporáneos como la inteligencia artificial, la cultura incel y el impacto de la era digital en el alma humana, todo ello manteniendo una profundidad psicológica refinada que recuerda a la obra original de James. La participación de Léa Seydoux y George MacKay añade atractivo a la intransigente exploración de estos temas por parte de la película, prometiendo cautivar a audiencias abiertas a desafíos intelectuales.
La adaptación de Bonello introduce un cambio de género en la historia de James sobre una relación condenada y una epifanía esquiva, asignando a Seydoux el papel de la protagonista que espera un destino fatídico. La narrativa abarca diferentes épocas, desde una soirée parisina de principios del siglo XX hasta un futuro distópico donde la IA ha perfeccionado aparentemente la sociedad, pero las emociones humanas se consideran defectos. El personaje de Seydoux, Gabrielle, navega a través de sus vidas pasadas, incluyendo un período en 2014 en Los Ángeles como una actriz francesa en apuros, destacando la naturaleza aislante y a menudo superficial de Hollywood. Esta línea narrativa está salpicada de momentos de humor negro y crítica a la cultura incel, ya que los encuentros de Seydoux en L.A. reflejan sus experiencias en una sociedad futura que tanto hace eco como contrasta con su pasado.
“La Bestia” entrelaza intrincadamente sus hilos narrativos, creando un rico tapiz de historias interconectadas que abarcan diferentes tiempos y lugares. La narrativa visual de la película, complementada por la elegante cinematografía de Josée Deshaies y el diseño de Katia Wyszkop, muestra la versatilidad de los actores principales al encarnar las diversas encarnaciones de sus personajes. La película no solo aborda temas contemporáneos urgentes, sino que también refleja el compromiso continuo de Bonello con las complejidades de la vida moderna y la identidad. A través de su combinación de profundidad histórica, ficción especulativa y comentario cultural, “La Bestia” se erige como un testimonio del poder perdurable y la adaptabilidad del cine francés, desafiando al público a involucrarse con sus temas profundos y provocativos.
Movie information
// Les Films du Bélier, My New Picture, Sons of Manual, arte France Cinéma, Eurimages // Director: Bertrand Bonello // Cast: Léa Seydoux, George MacKay, Dasha Nekrasova, Julia Faure, Guslagie Malanda